افرادی که بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند قدرت بالایی در یادگیری دارند

افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند قدرت بالایی در یادگیری دارند
0 898

عصب روانشناسان دانشگاه روهر بوخوم رقابتی بین بازی کننده‌های بازی‌های رایانه‌ای و افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام نمی‌دادند، برگزار کردند تا بفهمند کدام یک از گروه‌ها قدرت یادگیری بیشتری دارد.

در حین آزمون افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دادند بسیار بهتر از افراد معمولی عمل کردند و بر اساس مشاهدات فعالیت‌های مغزی دو گروه، محققان دریافتند که افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند فعالیت ناحیه‌هایی از مغزشان که مربوط به یادگیری بود، فعالیت بیشتری داشت. پروفسور سوشان، سابرینا شنک و رابرت لچ یافته‌های خود را در مجله Behavioural Brain Research منتشر کردند.

چالش پیش بینی وضع هوا

تیم محققان روی 17 نفر از داوطلبان که مدعی بودند حداقل 15 ساعت در هفته بازی های کامپیوتری اکشن انجام می دهند و گروه کنترلی هم 17 نفر از داوطلبانی بودند که بازی های رایانه ای انجام نمی‌دادند، مطالعاتی انجام دادند.

به هر دو تیم مسئله پیش بینی وضع هوا داده شد که تستی مناسب برای محاسبه قدرت یادگیری بود. محققان همزمان با این تست فعالیت مغزی داوطلبان را با دستگاه MRI ثبت می‌کردند.

به افراد تحت آزمایش سه کارت راهنما نشان داده می‌شد که علامت های متفاوتی داشتند. آنها باید ارزیابی می‌کردند که ترکیب آن سه کارت چه نوع هوایی را از بین آفتابی و یا بارانی نشان می‌داد و با درست یا غلط بودن انتخابشان بازخوردی دریافت می‌کردند.

داوطلبان به تدریج بر اساس آن بازخوردها یاد گرفتند که ترکیب چه کارت‌هایی نشان دهنده چه وضعی از هوا است. ترکیب‌های این کارت‌ها در حالت‌های مختلف همچنین نشان دهنده بالا یا پایین بودن وضع هوا نیز بودند. بعد از اتمام مسائل به داوطلبان یک پرسشنامه داده شد تا آن را پر کنند تا دانسته های خود درباره ترکیب آن کارت‌های نشانه‌ای را مورد آزمون قرار دهند.

در شرایط نامعلوم گیمرها که بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند، بهتر عمل می‌کنند

گروهی که بازی های رایانه ای انجام می‌دادند نسبت به گروه کنترلی در ترکیب کردن کارت ها برای نشان دادن وضع هوا بهتر بودند. آنها همچنین قدرت تحلیل بالایی در استفاده از کارت‌هایی را داشتند که نشان دهنده میزان بسیار نامعلومی از وضع هوا مانند کارتی که نشان دهنده 60 درصد احتمال بارانی و 40 درصد احتمال آفتابی بودند را نشان می‌داد.

تحلیل پرسشنامه ها هم نشان داد که افرادی که بازی های رایانه ای انجام می‌دادند اطلاعات بیشتری درمورد ترکیب آن کارت‌ها نسبت به گروه کنترلی کسب کرده‌اند.

سابرینا شنک می‌گوید:

مطالعات ما نشان داد که افرادی که بازی های رایانه ای انجام می دادند قدرت بالایی در تحلیل سریع وضعیت برای به دست آوردن دانش بیشتر و طبقه بندی قوانین و حقایق داشتند مخصوصا در شرایطی که نامعلوم‌تر بودند. این نوع یادگیری به فعالیت بالا در هیپوکمپوس مربوط می‌شود، ناحیه‌ای از مغز که نقش کلیدی در یادگیری و حافظه دارد.

ما معتقد هستیم که بازی کردن با بازی‌های رایانه‌ای مناطق بخصوصی از مغز مانند هیپوکمپوس را آموزش می‌دهد؛ این مورد نه تنها برای افراد با سن کم مهم هست همچنین برای افراد پیر هم مهم است؛ به این دلیل که تغییرات در ناحیه هیپوکمپوس می‌تواند باعث کاهش قدرت حافظه بشود. شاید در آینده ما بتوانیم با بازی‌های رایانه‌ای افراد را درمان کنیم.

منبع دانشگاه رور بوخوم
مقاله Science Direct

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.