سلامت روانی، با کادوی ابزار بافتنی در روز زن هدیه دهید

سلامت روانی
1 ۵

سلامت روانی شامل سلامت عاطفی، روانی و معاشرت ما می‌شود. این روی کارهای ما، شیوه‌ای که فکر می‌کنیم و شیوه‌ای که احساس می‌کنیم، تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند مشخص کند که ما چگونه استرس خود را کنترل می‌کنیم و این یک جز مهم از زندگی ماست.

تعدادی از عوامل به سلامت روان کمک می‌کنند اما هدف کلی این است که احساس خوشحالی کنید. افراد خیلی چیزها را برای رسیدن به سلامت روانی انجام می‌دهند اما بهترین گزینه‌ها چیزهایی هستند که شما انتظار آن را ندارید.

سالم بودن ذهن به چه معناست؟

سلامت روان شما به نحوه نگرش به زندگی، و اینکه خود را چگونه می‌بینید و کیفیت روابط اشاره می‌کند. توانایی مدیریت و مقابله با احساسات و همچنین شرایط دشوار، مربوط به سلامت روان است.

سلامت روان خوب به معنای عدم وجود مشکلات سلامت روانی نیست. چیزی بیش از رهایی از اضطراب یا افسردگی و یا دیگر مسائل روانی است. در حقیقت، چندین ویژگی وجود دارند تا یک فرد سالم از نظر روانی را تعریف کنند.

افراد سالم از نظر روانی ویژگی‌های زیر را دارند:

  • حس خشنودی
  • میل به زیستن و لذت بردن و خندیدن
  • توانایی مقابله با استرس و بازگشت از مصائب
  • حس هدف و عزم در فعالیت ها و روابط
  • تعادل بین کار و تفریح
  • توانایی ایجاد و حفظ روابط سازنده
  • انعطاف پذیری برای یادگیری و سازگاری با تغییر
  • اعتماد به نفس و عزت نفس بالا

اگرچه این مشکلات رایج هستند، اما مردم هنوز تلاش کمی برای درک آن‌ها، تایید آنها و یا هر تلاشی برای بهبود شرایط خود انجام می‌دهند. 

متأسفانه نادیده گرفتن مسائل مربوط به سلامت روان راهکار خوبی نیست. گزینه‌هایی علاوه بر درمان و داروها در دسترس هستند. شما فقط نیاز به درک بهتر سلامت روان خود دارید.

اهمیت سلامت روانی

اغلب ما پیام‌های احساساتی را که سعی می‌کنند به ما بگویند که مشکلی وجود دارد، نادیده می‌گیریم. ما می‌ترسیم اقرار کنیم که مشکل از کجاست و ما با استفاده از عوامل حواس‌پرتی، آن را از بین می‌بریم. ما این مشکل را نادیده می‌گیریم،در عوض به خود درمانی با مواد مخدر، الکل و دیگر رفتارهای خود تخریب روی می‌آوریم، به امید اینکه مشکلات ذهنی از بین بروند.

رد کردن و یا کنار گذاشتن مسائل تنها سبب بدتر شدن وضعیت می‌شود و به هیچ وجه به نفع سلامت کلی ما نیست.

بعضی افراد بیماری روانی را به عنوان یک مشکل موقتی که می‌توانند از آن خارج شوند، تصور می‌کنند و نیازی به ابراز احساسات و نگرانی های خود ندارند. این امر مخصوصا در مردان مصداق دارد.

علاوه بر این، اکثر مردم از گزینه‌های پیش روی خود بی‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند دارو تنها راه حل است.

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید احساس بد یا شرمندگی یا ترس داشته باشید. فعالیت‌های متعدد ممکن است روحیه شما را بالا ببرند تا شما بتوانید از زندگی ، بیشتر لذت ببرید و در این فرآیند بیشتر انعطاف داشته باشید. همانند سلامت جسمانی، تلاش و انسجام برای ایجاد سلامت روانی شما لازم می‌باشد.

هیچ راه‌حل فوری وجود ندارد؛ درست مثل این لرزش، یک شبه از کمر شما محو نمی‌شود. شما باید سخت کار کنید و واقعا بخواهید سلامت روان خود را بهبود ببخشید، به خصوص به این دلیل که زندگی امروزی می‌تواند خسارات واقعی به سلامت شما وارد سازد.

فعالیت‌هایی برای سلامت روانی خوب

فعالیت‌هایی مانند خیاطی، بافندگی و ساختن مربا اغلب در لیست هیجان انگیزها قرار نمی‌گیرد، اما آنها در لیست خوشی قرار دارند.

یک مطالعه اخیرا نشان داد که هنرهای خاص و صنایع دستی باعث می‌شود مردم آرام‌تر و شادتر باشند. این تحقیق نشان داده‌است که ارتباط مشخصی بین خلاقیت و عملکرد عاطفی وجود دارد. این رابطه به نظر می‌رسد دو طرفه است و احساسات قادر به ایجاد خلاقیت و خلاقیت باعث تسکین و  آرامش و افزایش خوشی می‌شود.

درگیر شدن در فعالیت‌های خلاقانه، به نظر می‌رسد که انرژی و تمرکز، و همچنین خوشی در روز بعد را بهبود می‌بخشد. این خوشی احتمالا فعالیت‌های خلاقانه را در آن روز تسهیل می‌کند و این چرخه ادامه می‌یابد.

ابزارهایی برای تقویت سلامت روانی

  1. ارتباطات چهره به چهره: انسانها ذاتا اجتماعی هستند و تعامل با دیگران به طرز شگفت‌آوری برای سلامتی شما مفید است. تعاملات با تلفن یا دیگر رسانه‌ها بسیار خوب است، اما هیچ چیز باعث تحریک احساسات مثبت، بیشتر از تماس فیزیکی و رو به رو نمی‌شود.
  2.  فعال باشید: لازم نیست هر روز یک ماراتن را اجرا کنید و یا هر روز به باشگاه بروید، اما بسته به سطح آمادگی جسمانی شما، برخی از این فعالیت‌ها می‌تواند روحیه شما را تقویت کند. پیاده‌روی در پارک و یا یوگا را امتحان کنید. حتی بهتر است، آن را با یک دوست امتحان کنید و یا به یک کلاس ملحق شوید. به این ترتیب، شما ورزش می‌کنید و همه با هم در ارتباط هستید.
  3. مراقب استرس خود باشید: استرس بخش روزمره زندگی است اما می‌تواند کنترل شود. بطور دقیق‌تر، شما می‌توانید کنترل کنید که چگونه به آن پاسخ دهید. تکنیک های مدیریت استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و حتی اوقات فراغت با یک دوست یا داشتن یک سرگرمی جدید مانند بافتنی یا نقاشی می‌تواند استرس را از بین ببرد.
  4. غذای سالم بخورید: انتخاب رژیم غذایی ضعیف بر مغز و بدن تاثیر می‌گذارد و آن را تنبل و خسته می‌کند. سطح انرژی را با مواد غذایی مناسب افزایش دهید و آنهایی را که می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر یگذارند مانند الکل، غذاهای با شکر بالا و کافئین را محدود کنید. غذاهای تازه، ماهی، میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا روحیه شما را بالا نگه دارند.
  5. خوب بخوابید: کمبود خواب بدن و مغز شما را تهی می‌کند. در کوتاه‌مدت کمی خستگه خواهید بود اما در طول زمان، انرژی کمتری خواهید داشت و نمی‌توانید استرس را به خوبی تحمل کنید و تغییرات خلقی را تجربه خواهید کرد و متوجه کاهش توانایی‌های شناختی در خود می‌شوید. اگر مشکل خواب دارید، اتاق تاریک و خنک، دوش آب‌گرم و مطالعه قبل از خواب را امتحان کنید.

منبع:

yon.ir/GjNhI

1 نظر
  1. ناشناس می‌گوید

    خوشمان امد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.